Filmrecensie van ANTOON - ENGEL

Bas geeft een 8.0/10

Het fenomeen Antoon maakt de Nederlandse meisjes gek met leuke liedjes en mooie liveshows. Deze documentaire is daar een uithangbord van. Het is een weergave van het leven dat Antoon leidt en de manier waarop hij muziek maakt. Je ziet fragmenten van het leven van Antoon gecombineerd met beelden van de liveregistratie van zijn concert in de Ziggo Dome. Met een lach en een traan zie je hoe hij en zijn vader aan hun gezamenlijke droom bouwen. Zeer commerciële documentaire, compleet geschreven voor zijn doelgroep. Je hebt het gevoel Antoon en zijn familie ietsje beter te leren kennen.

Van jongs af wordt er door de ouders van Antoon veel muziek in huis gedraaid. Vader en moeder stimuleren Antoon en zijn zussen om succesvol te worden in een sport of een hobby. Voorwaarde voor hun steun is dat je er zelf vol voor gaat. Zo gaat zijn zus op hoog niveau zwemmen en Antoon gaat housemuziek maken. Als DJ gaat hij het land door en zijn vader rijdt hem naar alle uithoeken van het land.

Maar op een dag in die auto geeft Antoon aan te willen stoppen met dit soort muziek en hiphop te willen gaan maken. Zijn vader is niet blij, maar accepteert zijn keuze. En na enige maanden blijkt het een goede keuze te zijn. Hij stopt met school en gaat naar de Herman Brood Academie waar hij Big2 leert kennen. Hij tekent een platencontract en gaat nummers maken in zijn studio in het ouderlijk huis.

Opeens is daar een filmpje op social media van een groepje meiden uit Groningen met zijn muziek eronder. Het filmpje gaat viral en dat zorgt ervoor dat radiostations zijn muziek oppikken. Daar stopt het niet. Samenwerkingen met allerlei andere artiesten, zoals Ronnie Flex, maken dat hij steeds meer nummers uitbrengt en steeds meer fans krijgt. Ook schrijft hij soms voor anderen. Zo is Leven van Maan van zijn hand.

Het is een mooie documentaire die niet alleen de successen, maar ook mindere momenten toont. Zo wordt de eenzaamheid en de drukte van het artiestenbestaan getoond en er wordt stilgestaan bij het overlijden van Antoons moeder die een inspiratie was voor zijn muziek en zijn leven. Elke hoofdstuk wordt doorsneden met de (te) luid gemixte muziek van Antoon die door de speakers van de bioscoop dreunt.

Antoon schrijft de nummers zelf. Hij wordt als eerste artiest genoemd bij zijn eigen nummers, ook al is het een samenwerking. En het allerbelangrijkste: hij produceert zelf. Zijn vader is tevens zijn manager en heeft ruime ervaring in TV- en entertainmentland. Op de achtergrond zorgt hij ervoor dat Antoon niet alleen artiest is, maar ook een merk wordt. Zo is deze documentaire ook geproduceerd door zijn vader. Super slim natuurlijk, want daardoor verdien je niet alleen meer geld, maar houd je ook de volledige controle over alle commerciële en artistieke beslissingen.

De documentaire is daar een weergave van. Het toont de slimme vader en zoon die samen naar de top gaan. Daarnaast de zussen die hem de wereld gunnen. En de artiesten om Antoon heen die maar al te graag met hem samenwerken. Niet alleen om de doelgroep te bereiken, maar ook omdat het maken van muziek met en door Antoon heel soepel verloopt. Het worden vaak complexe nummers die simpel lijken en dat is heel krachtig. Antoon weet wat hij mooi vindt en weet wat hij wil. En laat dat nu precies de kracht zijn achter zijn succes. Ga iets doen waar je van houdt en wordt daar supergoed in. En dat mantra zit in alles wat hij doet.

Samenvatting van de film ANTOON - ENGEL
De muzikale film Antoon - Engel neemt je mee in het leven van deze jonge en zeer getalenteerde rapper en producer. Vanaf het uitzinnige Ziggo Dome concert, waar hij zijn grootste hits zoals Hyperventilatie, Vluchtstrook, Hallo, Hotelschool en Meteoriet performde voor zijn uitzinnige fans, terug naar zijn vroege jeugd. Met nooit eerder vertoonde beelden zien we de eerste stappen in de muziekcarrière van Valentijn en vertellen de mensen die het dichtst bij hem staan, hoe het toen allemaal is begonnen.
Bekijk hier de trailer van ANTOON - ENGEL

Poster van ANTOON - ENGEL

Releasedatum: 21-04-2023