Afbeelding van Royalteen: Princess Margrethe

Filmrecensie van Royalteen: Princess Margrethe

Bas geeft een 6.5/10

De jonge prinses Margrethe van Noorwegen heeft een lichte verslaving voor pillen en alcohol. Ze heeft ook een keer cocaïne gebruikt. Inderdaad, dit is geen mooi verhaaltje over baljurken, Kerstfeestjes en diners met veertig gangen. De prinses heeft een probleem en eigenlijk veel te weinig hulp. Je krijgt een beeld van haar tienerleven in een keurslijf met alle problemen die daarbij horen. Ze moet zichzelf zien te ontplooien, vriendjes vinden en ze heeft ouders met ziektes en geheimen. Ik had compleet iets anders verwacht toen ik deze film aanzette. Het is anders dan anders, wat voorspelbaar, maar blijft leuk.

Margrethe is de dochter van de koning en koningin van Noorwegen. Ze gaat gewoon naar de middelbare school en zou een leventje kunnen leiden zoals elke tiener. Op school is ze verliefd op Arnie die onderweg is om beroemd te worden als DJ. Maar Margrethe heeft zichzelf niet in de hand en maakt verkeerde keuzes. Ze snoept door de hele film van de zware medicatie van haar moeder en we zien haar diverse flessen alcohol naar binnen werken.

Als gevolg van haar wilde leven hoppen we ook van verkeerde inschatting naar verkeerde inschatting. Ze gebruikt cocaïne op een feestje waarbij ze gefilmd wordt door de jongen die het meebracht. Margrethe wordt door de jongen afgeperst, maar vertelt het niet aan haar ouders of haar personeel. Ze weet niet goed weet hoe hiermee om te gaan. Als het filmpje lekt naar de media, moet ze zich op een persconferentie verontschuldigen.

De familie gaat op wintersport. Daar ontmoeten ze het koningspaar van Denemarken en hun zoon Alexander. Margrethe vindt hem leuk en gaat dezelfde middag nog in lingerie op zijn bed liggen. Alexander geeft aan dat hij haar ziet als zijn kleine zusje. Margrethe schaamt zich en verdunt haar bloed met een fles wijn op haar hotelkamer.

Elke keer als het compleet verkeerd gaat, belt ze Arnie. Hij komt haar dan redden. Soms zie je pas laat wie je leuk vindt en schrik je opeens wakker. Zo ook met Margrethe. Arnie maakt wat in haar los. Het nummer dat hij schreef is een hit en staat in het voorprogramma van een bekende band. Ze gooit alle pillen in de vuilnisbak en gaat naar Arnie toe.

Het is storend om te zien dat Margrethe weinig tot geen begeleiding heeft. Haar ouders zijn druk met zichzelf en zien haar niet. Ze heeft geen lijfwacht bij zich en haar chauffeur let niet op Margrethe. We zien haar aftakelen, maar niemand anders die dat ziet. We zien haar opkrabbelen, maar dat moet ze helemaal zelf doen. Het is een pijnlijk beeld, maar gelukkig komt ze er, gesteund door de nieuw gevonden liefde van Arnie, weer bovenop.

Platgeslagen is het een simpel verhaaltje over een losgeslagen tiener in een strak keurslijf die zichzelf niet kan beheersen. Ga deze film zien voor een moderne verhaal over een prinses die zich staande probeert te houden in de huidige tijd. Ga deze niet zien als je meer houdt van een zoetsappig romantisch verhaaltje. Ik vond het een verademing om een verhaal te zien dat niet geromantiseerd is, maar een rauw beeld geeft van het leven van een jonge tiener prinses.

Samenvatting van de film Royalteen: Princess Margrethe
Het bal van vorig jaar eindigde in een groot drama voor prinses Margrethe. Ze durft niemand te vertellen wat er is gebeurd op de avond dat ze in het ziekenhuis werd opgenomen. Plots is de Deense koninklijke familie van plan om Noorwegen te bezoeken, en prinses Margrethe zal eindelijk de knappe Deense prins ontmoeten met wie ze al maanden aan het kletsen is. Terwijl het familiedrama zich opstapelt voor de koninklijke Noorse familie, raakt ze verdwaald tussen de zorg voor haar gezin, zichzelf afbeelden als een sterke prinses en kwetsbaar zijn in haar zoektocht naar liefde.
Bekijk hier de trailer van Royalteen: Princess Margrethe

Poster van Royalteen: Princess Margrethe

Releasedatum: 11-05-2023