Afbeelding van The Mother

Filmrecensie van The Mother

Bas geeft een 7.0/10

Mother is een goedgetrainde militaire sluipschutter die zwanger wordt van crimineel Adrian waar ze een louche wapendeal mee sluit. Nu ze zelf ook deel uitmaakt van dit criminele wereldje, wordt ze door de FBI gedwongen haar dochter in een pleeggezin te plaatsen. Mother zelf mag op eigen kracht een schuilplaats zoeken. We noemen haar Mother, want haar naam komen we niet te weten. Twaalf jaar later gaan die criminelen achter haar dochter aan, die inmiddels de naam Zoe heeft gekregen. Een spannende film met veel geweld, onnodig veel doden en een simpel ongeloofwaardig einde.

Het verhaal begint met Mother die ondervraagt wordt door de FBI. Dat team wordt gelijk overhoop geschoten, want de criminelen weten waar ze is. Ze staat het kind af in het ziekenhuis, vlucht naar Alaska en gaat in een houten hut wonen. Eens paar jaar krijgt ze een foto van haar dochter van een bevriende FBI-agent Cruise.

Dan stuurt hij een noodsignaal en reist Mother naar de grote stad. De criminelen weten hoe haar dochter eruit ziet en kidnappen haar. Ondanks dat ze met haar geweer de bende wat uitdunt, kan ze niet voorkomen dat haar dochter gekidnapt word. Ik vraag me dan gelijk af waarom de FBI niet voorkomt dat Zoe ontvoert wordt. Het is toch gek dat je weet dat het gaat gebeuren, maar je er geen FBI team naar toe stuurt.

Cruise en Mother gaan met een vals paspoort naar Cuba en racen over het eiland met oude auto's. Nergens politie of leger te zien! Als ze de boef te pakken hebben, wordt die gemarteld en vertelt hij de locatie waar ze Zoe vasthouden. Ja, Mother heeft blijkbaar veel geleerd tijdens haar uitzending in Afghanistan. Cruise en Mother schieten de schuilplaats overhoop en reizen met een lijnvlucht terug naar Amerika. Zoe had natuurlijk haar paspoort op zak toen ze ontvoert werd, want ze komen zonder problemen Amerika binnen.

Mother gaat haar dochter trainen in Alaska. Ze zorgen ervoor dat ze kan schieten, jagen en autorijden. Als ze een nest welpjes tegenkomen wordt Zoe gebeten en moet ze naar het ziekenhuis. Daar gebruikt die oen haar echte naam en opeens is bekend waar ze zitten. Bij de lokale wapenhandel halen ze een berg kogels en ze verschansen zich in het bos.

Adrian komt met een team naar Alaska. Een grote scene met sneeuwscooters volgt. Elke mannetje wordt vakkundig door Mother neergeknald. Alleen Adrian blijft over. Een gevecht van moeder tegen vader volgt, waarbij Zoe meer lastig is dan ze echt kan helpen.

Het verhaal is vrij complex, maar wel mooi opgezet. Het rondreizen roept vragen op. Ze komen blijkbaar overal zomaar de grens over. De manier waarop ze gevaar inschatten, het betalen met cash, het gebruik van oude auto's. Alles ziet er geloofwaardig uit. Het geweldsniveau is wel hoog, een leven is weinig waard. Als je niet tegen geweld kan, sla deze even over. Maar zoek je nog een actiefilm waarbij je niet in slaap valt, dan is deze aan te raden.

Samenvatting van de film The Mother
Een huurmoordenaar met militaire training komt uit haar schuilplaats om haar dochter - die ze nog nooit heeft gezien - te beschermen tegen meedogenloze criminelen die wraak willen.
Bekijk hier de trailer van The Mother