Afbeelding van Jumping the Broom

Filmrecensie van Jumping the Broom

Bas geeft een 5.0/10

Jason en Paula willen snel trouwen, omdat Paula een baan in China heeft gekregen. Paul komt uit een rijk gezin en Jasons familie komt uit een achterbuurt. Die gezinnen komen bij elkaar voor de trouwerij op het landgoed van de ouders van Paula. Maar die gezinnen samenvoegen wordt een grote uitdaging. Rijk en arm samenvoegen is al een uitdaging en het rijke gezin heeft ook nog eens allemaal geheimen. Het is wel een hele Amerikaanse film waarin God en tradities een sterke rol spelen. Het is een gortdroog verhaal. Er zit geen enkele grap in de hele komedie. Zonde van je tijd.

Op het landgoed is de weddingplanner alles gereed aan het maken en langzaam druppelen de gasten binnen. Ze hebben allemaal hun eigen agenda en beschermen hun eigen familie tegen de andere familie. De grootste geheimen worden op tafel gegooid om elkaar de loef af te steken of elkaar voor gek te zetten.

De film is heel gezapig. Saai kabbelt de verhaallijn door. Natuurlijk is het maar de vraag of ze echt gaan trouwen. Of de bruid na het onthullen van allerlei geheimen uit de familie nog wel wil trouwen. Natuurlijk wil ze dat, want het is een goede man en alles staat al klaar op het gazon. Maar je verwacht dat je ergens een klein grapje maakt om het verhaal lichter te maken. Maar nee. Het is duidelijk geen komedie, het is een drama.

Alle stelletjes uit het verhaal, de ouders, de ooms en tantes, iedereen heeft een tekort aan zelfreflectie, kan niet over de dingen communiceren en vinden elkaar maar niks. Maar gedurende het verhaal vinden ze elkaar allemaal weer terug. Ook dat is saai. Na het zoveelste goedmaakkusje val je bijna in slaap.

Het gedrag van de romantische stelletjes, het verhaal rond het bruidspaar. Alles is gehuld in een saus van Amerikaanse normen en waarden. Ze praten meermaals met God, de Bijbel wordt gelezen of geciteerd en er wordt gebeden. En seks is iets voor na het huwelijk. Het ligt er allemaal wel heel dik bovenop. Iedereen moet koste wat koste weer bij elkaar komen, gezegend zijn en alles moet weer goedkomen voor de aftiteling. Ben je niet kerkelijk of heb je niks met God? Dan is het even doorbijten of deze film overslaan.

Samenvatting van de film Jumping the Broom
Een meisje dat ongelukkig is in de liefde ontmoet bij toeval de man van haar dromen. Het duurt niet lang voordat het koppel verloofd is en hun bruiloft aan het plannen is op het landgoed van de familie van de bruid: Martha's Vineyard. De twee families kunnen echter niet zo goed met elkaar omgaan als het liefhebbende paar gehoopt had. De traditionele, passief-agressieve moeder van de bruidegom is verontwaardigd dat ze nu pas aan de aankomende bruid wordt voorgesteld en er ontstaat onmiddellijk wrijving tussen de twee moeders. De belemmeringen tussen de twee families voorspellen niet veel goeds voor de bruid en bruidegom, wanneer de grote dag snel nadert.
Bekijk hier de trailer van Jumping the Broom

Poster van Jumping the Broom

Releasedatum: 06-05-2011