Afbeelding van Blackhat

Filmrecensie van Blackhat

Bas geeft een 5.0/10

De film kan ermee door. Chen is een officier bij de Chinese anticybercrime afdeling. Een hacker valt hun kerncentrale aan en er vindt een ongeluk plaats. De hacker doet hetzelfde in de VS, waardoor de FBI gaat samenwerken met Chen. Ook wordt de Amerikaanse hacker Nicholas uit de bak gehaald om hem te helpen. De film zit vol vreemde animaties en heeft een identiteitscrisis. De film begint als een film over hackers en eindigt als een actiefilm. Als je niks van computers afweet, best leuk. Anders is het wat saai.

Het gekke is dat Chen aan de MIT in Amerika gestudeerd heeft en hij samen met Nicholas een deel van de gebruikte code geschreven heeft! Wel als grap, maar de code blijkt dus in gebruik. Hun schuldgevoelens maken dat ze beiden de hacker willen stoppen. De FBI is niet blij met de samenwerking, maar ze staan het toe. Nicholas zit voor jaren in de bak, omdat hij een bank heeft gehackt. Toch mag hij gaan helpen en over de wereld meereizen met het team. Alsof er wereldwijd geen andere hackers rondlopen.

Nicholas' celstraf wordt ingekort als hij de hacker stopt. Prima deal, dacht hij. Maar Sadak de hacker blijkt geen jongetje op een zolderkamertje, maar een professionele hacker die het alleen voor het geld doet. Een mooie rol van onze eigen Yorick van Wageningen. Daarnaast wordt Sadak omringt door huurlingen die de boel op stelten zetten.

De code die getoond wordt en de technieken die gebruikt worden, zijn voor die tijd (2015) correct. Van de getoonde binaire code en 512 bit versleuteling tot iets wat op de programmeertaal PHP lijkt. Het ziet er voor een leek prima uit. Ook het gebruik van Wifi punten voor de overdracht van informatie (man in the middle), lijkt op waarheid gebaseerd.

Om de kijker iets meer inzicht te geven in computers, wordt er een vreemde animatie opgestart die een tijger laat horen terwijl de data als een lichtshow door een server stroomt. Blijkbaar stelt de tijger de hacker voor op het moment dat hij een aanval inzet. Nog niet vaak heb ik zo'n overbodige en incorrecte animatie gezien. Het stoort mij minuten lang. Gelukkig kan je in Netflix doorspoelen.

Chen en Nicolas gaan zelf achter de hackers aan en rennen met pistolen en kogelwerende vesten met de arrestatieteams in de rondte. Tuurlijk, jongens. Ze reizen van land naar land met hulp van de FBI en Chinese en lokale overheidsdiensten. De VS, China, Hong Kong, Maleisië, Jakarta. Ze komen overal binnen. Dit alles komt wel met een prijs, want er blijft weinig van het hele team over. De huurlingen weten het team, inclusief hoofdpersonen, aardig uit te dunnen.

Gelukkig blijkt hacker Nicholas ook heel goed te kunnen vechten, schieten en racen. Dat zie je niet elke hacker doen. En hoewel de technische snufjes de film best lang leuk houden, maakt de transitie van hacker naar vechtersbaasje de film nog ongeloofwaardiger. Het is niet erg als je deze niet gezien hebt.

Samenvatting van de film Blackhat
In een wereld waar cybercriminaliteit op globale schaal plaatsvindt volgen we een veroordeelde gevangene en zijn Amerikaanse en Chinese handlangers in een netwerk van Chicago tot Los Angeles en van Hongkong tot Jakarta.
Bekijk hier de trailer van Blackhat

Poster van Blackhat

Releasedatum: 13-01-2015
Gesproken talen: Cantonees, Chinees, Engels, Duits, Indonesisch, Italiaans, Spaans
Looptijd: 2 uur 13 minuten

Deze film kan je zien via NetflixDeze film kan je zien via Apple TVDeze film kan je zien via Pathé ThuisDeze film kan je zien via Rakuten TVDeze film kan je zien via Microsoft StoreDeze film kan je zien via KPNDeze film kan je zien via Amazon Video