Afbeelding van AKA

Filmrecensie van AKA

Harde Franse actiefilm van Franse. Als je The Equalizer of Man on Fire met Denzel Washington goed vond, vind je deze ook goed. Commando Adam heeft overal gediend en is vooral goed in operaties buiten de boeken, zoals het infiltreren en vermoorden van cellen terroristen. In plaats van met PTSS thuis te gaan zitten, is hij in dienst gegaan van de Franse overheid. Zij hebben werk zat voor de levensgevaarlijke Adam. Hij krijgt de opdracht om te infiltreren in een Franse bende die een terrorist uit Afrika geld geeft. Via de bende is deze man op te sporen. Keiharde goede actiefilm met geweld, gescheld en natuurlijk een held.

Adam infiltreert en beweegt zich naar de top van de organisatie door zijn werk goed te doen. Zo goed, dat hij elke keer een grotere opdracht krijgt. Hij gaat van bodyguard van het zoontje van de baas Jonathan naar een bankoverval en een opdracht om een concurrent uit te schakelen. De resultaten vallen op bij de baas, maar ook bij zijn vrouw, zijn dochter en Jonathan. Hij raakt bevriend met Jonathan en wil hem beschermen.

Waar je normaal alleen de volwassen karakters leert kennen, leer je nu ook Jonathan en zijn zus goed kennen. Je ziet hoe zij lijden onder het werk van hun vader, de baas van de bende. Altijd met een bodyguard naar school. Een vader die je uitscheld als je om een kus vraagt. Een moeder die een hoerenhuis runt en te druk is om je verjaardag te vieren. Natuurlijk heeft dat ook tot doel dat Adam en Jonathan dichter bij elkaar komen, maar het is meer dan dat. Je krijgt een inkijkje in het leven van een kind in zo'n vreemd gezin.

Dan wordt Jonathan ontvoerd. Dat gaat er niet in bij Adam. Hij gaat naar de locatie waar ze hem vasthouden en vermoord iedereen die in de weg staat. Hij redt Jonathan, maar wordt ontmaskert als agent.

Adam weet ook de terrorist op te sporen. Maar de terrorist blijkt geen terrorist, maar een vrijheidsstrijder die genaaid wordt door de Franse overheid. Daarom is Adam op hem afgestuurd. Adam doet het goede en keert zich tegen zijn opdrachtgever. Hij schiet een heel arrestatieteam overhoop en zorgt ervoor dat in elk geval het dochtertje van de terrorist het overleeft. Bad-ass Adam blijkt dus een voorvechter van het goede, ongeacht aan welke kant je staat. De film toont de strijd tussen goed en kwaad, maar laat direct ook zien dat de grens tussen goed en kwaad vaag is.

Je moet voor deze film wel tegen geweld kunnen. Niemand komt er levend vanaf. Werkelijk niemand. De spelers hebben duidelijk wapentraining gehad, want ze gaan zeer professioneel om met wapens, het aantal kogels en hoe die wapens reageren in gesloten ruimten of wanneer je een auto beschiet. Daarnaast zijn er enkele close combat gevechten die mooi in beeld gebracht worden. Mooi camerawerk. Alles lekker rauw, zoals we kennen uit de Franse cinema.

Ik heb genoten van de stoere film. Ik ben wat geweld gewend, maar het aantal doden is wel wat veel. Het blijft realistisch, Adam is geen superheld en krijgt ook wat tikken terug. Gelukkig heeft hij wat ducttape liggen om zijn wonden dicht te plakken. Ga deze zien als je een lekkere harde actiefilm wilt zien waar het goede overwint ten koste van alles.

Samenvatting van de film AKA
Een geharde special ops-agent wordt moreel op de proef gesteld als hij infiltreert in een misdaadsyndicaat en onverwacht een band krijgt met de zoon van de baas.
Bekijk hier de trailer van AKA