Afbeelding van Leeuwin

Filmrecensie van Leeuwin

Bas geeft een 8.0/10

Wat een leuke film over vrouwenvoetbal, teambuilding en bovenal vriendschap. We zien een jonge generatie acteurs een mooie prestatie neerzetten in deze goed opgebouwde film. De film bevat zeer scherp het verschil tussen het dorpse Suriname en het regenachtige Nederland. De achtertuin wordt al snel te klein voor de voetballende Rosi. Daarnaast moet ze haar draai vinden op school. Voetballen was altijd al haar passie en wordt nu ook haar uitlaatklep. Ik heb genoten van de film Leeuwin!

Hoofdrolspeler Rosi Leeuwin woont al haar hele leven in Suriname. Haar complete leven wordt overhoop gegooid als het gezin naar Nederland verhuisd. Haar grote hobby is voetbal en ze is dan ook vaak op het voetbalveldje in het dorp te vinden. Haar vader krijgt een nieuwe baan in Nederland en het gezin verhuisd mee. In Nederland heeft ze moeite om op de middelbare school vrienden te maken. Maar zodra de andere leerlingen merken dat ze goed kan voetballen, wordt de opgenomen in het lokale voetbalteam en ontstaan er nieuwe vriendschappen op school.

Rosi is zeer close met haar oma die nog in Suriname woont. Ze bellen bijna dagelijks. Als oma komt te overlijden, reist het gezin terug naar Suriname voor de begrafenis. Je ziet een prachtige Surinaamse uitvaartdienst met het dansend dragen van de kist en het feest daarna om het leven van de overledene te vieren. Tijdens dat bezoek in Suriname vindt Rosi een gekleurde veer. Dat is voor haar het teken dat oma altijd bij haar is en met haar meekijkt. Het is voor Rosi het moment om geloof in zichzelf te krijgen en vol voor haar voetbalcarrière te gaan.

Ga je nou niet zitten ergeren aan het slechte voetbal dat de dames spelen. Erger je ook niet aan de manier waarop penalty's (niet) in beeld worden gebracht. Of hoe de keepers stil blijven staan in de goal of juist veel te ver uit doel komen. Want daar kom je niet voor. Dit zijn geen voetballers, dit zijn acteurs in een voetbalfilm.

Complimenten voor Alyssa van Ommeren die een sterke hoofdrol neerzet en Soumaya Ahouaoui die als strenge coach boven de rest uitsteekt. Acteur Cees Geel verblijdt de kijker met enkele gortdroge grappen. Dat is nodig, want de rest van de film is vrij humorloos.

Leeuwin is een combinatie tussen een coming of age film en een voetbalfilm. De film geeft een beeld van waar tieners mee kunnen zitten en hoe ze reageren op dingen die gebeuren in hun leven. Het acteerniveau is hoog. De dialogen zijn goed geschreven en voelen vloeiend. Geen woord is teveel. Ik heb genoten en ik weet zeker dat de kijker met een boost aan zelfvertrouwen en een goed gevoel de zaal uit loopt.

Samenvatting van de film Leeuwin
Rosi heeft een perfect leven in Suriname: ze woont in een mooi huis, heeft veel vrienden en een passie voor voetbal. Tot ze ineens naar Nederland moet verhuizen en alles verandert. Door haar nieuwe bestie Jitte komt ze in het meidenvoetbalteam op school terecht. Niet iedereen is daar even blij mee, omdat ze beter is dan de rest. Lukt het haar om haar droom te volgen om Oranje Leeuwin te worden én haar nieuwe vrienden bij elkaar te houden?
Bekijk hier de trailer van Leeuwin

Poster van Leeuwin

Releasedatum: 19-04-2023