Afbeelding van Mavka

Filmrecensie van Mavka

Mavka is een prachtige animatiefilm van Oekraïense origine. De animaties zijn prachtig, inclusief alle vergezichten van het bos en de heuvellandschappen. Het oog voor detail is ongelofelijk. Het verhaal zit vol heidense tekens en religie. Je zit adembenemend te kijken naar deze vernieuwende vorm van animeren. Het is iets te simpel voor volwassenen, maar precies goed voor jonge kinderen.

Het Oekraïense woud zit vol de geesten en dieren die daar wonen. Aan het begin denk je direct aan de figuren van de Efteling. Zo lijkt een karakter in de film precies op de vertelboom. Doordat je direct in het verhaal gezogen wordt en alle karakters echt uniek zijn, is dat geen belemmering en vergeet je dat snel.

De animatie is zoals gezegd zeer gedetailleerd. Zo zie de reflectie van Mavka in het oog van een bizon. De vergezichten leven met overal vogels en vuurvliegjes en mooie patronen in het landschap. Ook alle karakters hebben zeer gedetailleerde lichamen, haren en kleding. Kosten noch moeite zijn gespaard om de kijker te verwennen met mooie scenes.

Het verhaal zelf is aardig voorspelbaar. Natuurlijk zijn de mensen slecht en is het bos heilig. Verder de standaardopzet van elke verhaallijn met een slechterik en een goede heldin die de kracht vindt om het kwade te verbannen. Ook de muziek en de gekozen geluiden zijn om te smullen. De liedjes in de Nederlandse versie zijn volledig vertaald en worden keurig ingezongen. Ook zijn er enkele traditionele Oekraïense liederen te horen. Oekraïne laat in deze film duidelijk haar tradities zien en voortleven. Naast de liedjes met teksten wordt de film gevuld met mooie klassieke muziek dat de sfeer en het verhaal versterkt.

Ik ben verheugd dat Mavka anders getekend is dan de standaardanimaties die we van Amerikaanse studio's kennen. Het geeft een extra dimensie met vernieuwde effecten die soms ook afgekeken lijken van de Japanse animefilms.

Een mooie film, leuke verhaallijn en schitterende animaties. Echt een mooie kinderfilm.

Samenvatting van de film Mavka
In de eeuwenoude, mysterieuze Oekraïense bossen wonen wonderlijke wezens die hun heilige rijk trouw bewaken. Eén van hen is het jonge meisje Mavka, Beschermer van het Woud. Haar belangrijkste taak is hun grootste vijand, de mens, buiten het Woud te houden. Maar kan ze deze taak nog wel volbrengen als ze verliefd wordt op de jonge dorpeling Lucas en de hebzuchtige Kylina erop uit is om het Hart van het Woud te bemachtigen? (Bron: Kinepolis.nl)
Bekijk hier de trailer van Mavka

Poster van Mavka

Releasedatum: 02-03-2023
Gesproken talen: Nederlands, Oekraïns
Looptijd: 1 uur 25 minuten

Deze film kan je zien via Apple TVDeze film kan je zien via Pathé ThuisDeze film kan je zien via Google Play MoviesDeze film kan je zien via KPNDeze film kan je zien via meJaneDeze film kan je zien via Amazon Video