Afbeelding van Nabil El Gamil Plastic Surgeon

Filmrecensie van Nabil El Gamil Plastic Surgeon

Bas geeft een 2.0/10

De poster lijkt leuk, maar de film zelf is vreselijk. Het is een warrige komedie waarbij de verschillende verhaallijnen door elkaar lopen. Je zou het bijna een klucht noemen. Maar ik mis enorm leuke humor. De acteerprestaties zijn op een zeer laag niveau en alle acteurs schreeuwen hun tekst de hele tijd. Ook is er geen enkel realisme te bekennen en herhaalt het verhaal zichzelf om looptijd van de film te halen. Deze kan je wat mij betreft overslaan.

De film is in de bioscoop te zien in de originele Arabische versie met Engelse ondertiteling. Er is (voor zover ik weet) geen versie met Nederlandse ondertiteling in de bioscoop. Dat is zonde, want dat had misschien wat geholpen om matige grappen in het Arabisch beter te begrijpen. Desalniettemin kon ik het goed volgen en had een Nederlandse ondertiteling niet geholpen de kwaliteit van de film omhoog te krikken.

De hoofdrolspeler heeft twee banen, eentje als plastisch chirurg in een staatsziekenhuis en hetzelfde in een privékliniek. Hoewel het contrast tussen die twee banen in de film duidelijk is, is het niet helder waarom hij niet volledig voor het lucratieve baantje bij de privékliniek gaat. Nota bene werkt de dame waar hij mee wil trouwen ook daar en is zijn schoonvader de rijke directeur. Maar hier spelen culturele verschillen mee en de jaloezie van een medewerker van de privékliniek die ook verliefd is op dezelfde dame.

Naast de chirurg spelen zijn zus en zijn zwager een grote rol in de film. Maar zij proberen, net als de hoofdrolspeler zelf, het niveau op te krikken doordreven leuk te doen. De zus staat altijd in dienst van haar broer en de zwager is vooral goed in zwart geld verdienen en maakt af en toe een grappig bedoelde opmerking. Het beklijft niet, maar is alleen irritant.

Ook de toekomstige vrouw van de chirurg, gespeeld door Nour, moet het ontgelden en wordt halverwege de film geslagen door een man, maar dat heeft geen gevolgen. Sterker, ze blijft op het gras liggen en niemand kijkt naar haar om. Daarnaast maken de mannen in de film diverse opmerkingen dat de vrouwen weg moeten gaan, naar binnen moeten en zich er niet mee moeten bemoeien. Ik merk deze culturele verschillen, omdat zoiets in films van Europese bodem waarschijnlijk zou leiden tot controverse.

Als er iets misgaat met een behandeling, zie je hoe de vader van het slachtoffer achter de chirurg aankomt met een knokploeg en fakkels. Tijdens diezelfde scene komt er een gangster langs die geld komt brengen als betaling voor zijn behandeling. En dan is hij opeens rijk en wordt hij door de vader van het slachtoffer de hemel in geprezen. Ook wordt hij verguist op social media en kan daarna gewoon weer een praktijk opzetten. Normaal zou deze chirurg zijn licentie kwijtraken en jaren de cel in gaan bij dit soort medische missers, maar in deze film komt de politie niet eens kijken.

De film hangt samen van onzinnige scenes, een ongeloofwaardige verhaallijn en een mix van gekkigheid en grappen die niet aanslaan. Erg jammer. Sla deze maar over.

Samenvatting van de film Nabil El Gamil Plastic Surgeon
De film volgt een plastisch chirurg, Dr. Nabil, die eigenaar is van een schoonheidskliniek waardoor hij samen met zijn collega wordt blootgesteld aan veel komische situaties.