Afbeelding van Superkat Maurice (The Amazing Maurice)

Filmrecensie van Superkat Maurice (The Amazing Maurice)

Bas geeft een 7.0/10

Prima animatiefilm met af en toe enkele vreemde scenes die helemaal niet in het verhaal passen. Ook wordt er door de hoofdrolspelers direct in de camera gepraat. Dat doet geen goed aan het verhaal, sterker het leidt enorm af en je bent opeens uit het verhaal. Weinig humor in het verhaal, geen goede grap te bekennen. Maar wel mooi geanimeerd en het verhaal is goed geschreven. Het is leuk voor kleine kinderen, maar saai voor volwassenen.

Het zijn een aantal rare karakters bij elkaar. Een poes die kan praten, superslimme ratten, een jongen genaamd Keith met een fluit. Ze werken allemaal samen om de rattenvanger van Hamelen na te spelen. Dat is hun zwendeltje. De stad betaald Keith en Maurice de Kat om de ratten de stad uit te lokken. Maar die ratten zitten in het complot. Als ze een op een dag een stad bezoeken waar geen rat te vinden is, komen ze Malicia tegen. Zij wil graag op avontuur en ziet wel wat in Keith. Tegelijk met het verdwijnen van de ratten uit de stad, verdween ook al het eten. Maurice, Keith en de ratten gaat op onderzoek uit.

Alle actie in het verhaal en de gevechten, zijn slim gevonden en echt geschreven vanuit de superslimme ratten. Ze bedenken keer op keer manieren om uit de nesten te komen. Omdat er zo'n grote groep ratten meespeelt in het verhaal, lopen de verhaallijnen van de groep (hoofd)rolspelers dwars door elkaar heen. Soms ben je het spoor bijster, maar dat duurt nooit lang.

Het verhaal kent weinig humor. De momenten waarop ze in de camera praten zijn leuk bedoeld, maar missen hun doel. Die stukken hadden net zo goed weggelaten kunnen worden. Daarnaast maken enkele ratten af en toe een grap die eerder grievend dan humoristisch uitgelegd kan worden. Maak dan een grap over brie, Emmentaler of Goudse kaas... desnoods over Camembert! Maar ondanks de grote troep ratten worden dat soort simpele grapjes niet gemaakt.

De titel is wat scheef. Superkat Maurice is niet de echt held, maar het zijn de samenwerkende ratten die ervoor zorgen dat Maurice de uitblinker is. Maurice is namelijk niet alleen een superkat, maar ook een heel egoïstische kat. Maar nood breekt wet en er ontspint zich een verhaal over vriendschap en familie. Een leuke film voor jongere kinderen en mogelijk zelfs wat spannend op zijn tijd.

Samenvatting van de film Superkat Maurice (The Amazing Maurice)
Dit verhaal volgt Maurice, een maffe straat kat, die de perfecte zwendel heeft om geld te verdienen. Hij vindt een dom uitziende jongen die fluit speelt en zijn eigen horde ratten heeft, die vreemd genoeg geletterd zijn.
Bekijk hier de trailer van Superkat Maurice (The Amazing Maurice)

Poster van Superkat Maurice

Releasedatum: 16-12-2022
Gesproken talen: Nederlands, Engels
Looptijd: 1 uur 33 minuten

Deze film kan je zien via Apple TVDeze film kan je zien via Pathé ThuisDeze film kan je zien via Google Play MoviesDeze film kan je zien via KPNDeze film kan je zien via meJaneDeze film kan je zien via Amazon Video