Afbeelding van Everything Everywhere All at Once

Filmrecensie van Everything Everywhere All at Once

Bas geeft een 7.0/10

Dit is één van de vreemdste en complexe films die ik in tijden heb gezien. Het begint simpel, maar wordt elke minuut complexer. Evelyn beheert samen met haar man een wasserette. Tenminste, in dit universum. Maar in een ander universum is ze ninja, filmster of heeft ze knakworsten als handen. Vanaf de eerste tot de laatste minuut moet je opletten wie ze nu weer is en welke krachten ze nu weer heeft. Dit maakt alles heel verwarrend. De hele film is geschoten met felle kleuren, jaren zestig patronen en animaties. Het is niet makkelijk om het verhaal volgen.

Als je denkt dat je een lijn in het verhaal hebt gevonden, zet de film je weer op een ander been. Naast Evelyn hebben haar man, dochter en hun belastinginspecteur allemaal meerdere rollen en ook allemaal weer krachten. Haar man wordt gespeeld door Ke Huy Quan die we uit een grijs verleden kennen als het kleine jochie uit Indiana Jones and the Temple of Doom (1984). Hij kreeg een Oscar voor zijn rol en dat is correct. Zijn rol is krachtig en heel mooi neergezet.

Ook de dochter heeft een grote rol. Zij speelt niet alleen de dochter die de liefde van haar moeder mist, maar is door dat gebrek aan liefde en aandacht ook in een slechterik veranderd. Zij heeft de kracht gevonden door elk universum te reizen om wraak te nemen op haar ouders. Van je dochter moet je het maar hebben.

Hoofdrolspeelster Michelle Yeoh toont ons niet alleen haar unieke acteerstijl, maar je ziet haar ook in allerlei oosterse vechtscenes. De technieken die daarin gebruikt worden, herken je van eerdere films, zoals Crouching Tiger, Hidden Dragon. Jamie Lee Curtis heeft een leuke rol als belastinginspecteur met veel hysterie en enkele goede sketches. Opa James Hong zorgt voor de droge grappen door de hele film heen. Je merkt dat het stuk voor stuk topacteurs zijn die de film dragen.

Los van alle gekkigheid is het verhaal goed opgebouwd. Als je eenmaal gewend bent dat deze karakter allemaal door de universums reizen en elkaars kunde en krachten overnemen, ontstaat er een verhaal tussen goed en kwaad. De Evelyn uit ons universum blijkt de sleutel te zijn. De hoofdpersoon die alle kunde van andere Evelyns uit andere universums in één lichaam kan combineren en zo sterk genoeg is om het kwade te verslaan.

Volg je het nog? Mooi. Dan is deze film echt iets voor jou. De film combineert multiversums, zoals Marvel dat doet. Evelyn krijgt steeds meer strijdlust en vecht zich door de scenes heen. Je vliegt van de ene scene naar de andere waarin karakters soms goed en dan opeens weer een slecht zijn. Naast complexer wordt het tempo gedurende de film opgevoerd. Een vechtscene kan slechts een minuut duren, waarna je weer doorvliegt naar de volgende. Dan komt het mooi uit de clou van de film niet complex is: de liefde tussen moeder en dochter overwint alles.

Samenvatting van de film Everything Everywhere All at Once
De Chinese immigrante Evelyn poogt haar belastingen in orde te brengen wanneer ze een gek avontuur beleeft. De wereld blijkt in gevaar en enkel zij kan de planeet redden. Ze verkent het universum en ontdekt hierdoor de andere levens die ze had kunnen leiden. Het is maar de vraag of ze in haar missie slaagt wanneer ze het spoor bijster wordt in het eindeloze multiversum.
Bekijk hier de trailer van Everything Everywhere All at Once

Poster van Everything Everywhere All at Once

Releasedatum: 24-03-2022
Gesproken talen: Cantonees, Chinees, Engels
Looptijd: 2 uur 19 minuten

Deze film kan je zien via Amazon Prime VideoDeze film kan je zien via Be TV GoDeze film kan je zien via Apple TVDeze film kan je zien via Pathé ThuisDeze film kan je zien via Google Play MoviesDeze film kan je zien via Microsoft StoreDeze film kan je zien via Film1Deze film kan je zien via KPNDeze film kan je zien via TelenetDeze film kan je zien via meJaneDeze film kan je zien via Canal+