Afbeelding van Suzume (Suzume no tojimari)

Filmrecensie van Suzume (Suzume no tojimari)

LET OP, spoiler alert.

Wat je hieronder leest, kan spoilers bevatten. Dan weet je opeens meer over deze film dan je lief is, maar je weet wel wat ik ervan vind. Ik schrijf gewoon wat zie. Dus weet waar je aan begint.

Bas geeft een 8.0/10

Suzume is een mooie Japans animatiefilm over het meisje Suzume die mee wordt gezogen in de strijd tussen goed en kwaad. Het is volledig in de stijl van de Japanse Anime met mooie taferelen, veel details in de tekeningen, symboliek, magie, een magische kat en een kinderstoeltje dat kan lopen en praten. Het is een vrijwel geweldloze spannend film, voor jong en oud. Een aanrader.

Suzume komt onderweg van school naar huis een man tegen, die op zoek is naar een oude ruïne in de buurt. De man blijkt Souta te zijn en hij is een Sluiter. Het kwaad komt in de vorm van een grote worm uit de onderwereld onder Japan naar boven en veroorzaakt aardbevingen. Daarbij maakt de worm gebruik van bestaande deuren in de bovenwereld, zoals een voordeur of een automatische schuifdeur.

Een Sluiter heeft als taak deze deur met magie weer af te sluiten, zodat het kwaad niet ontsnapt en in onze wereld terecht komt. Souta kan als enige deze worm zien, iets wat normale mensen niet kunnen. Suzume heeft een gevoel bij Souta. Als ze hem voor het eerst tegenkomt vindt hem knap en spannend, maar ze moet door naar school. Als ze daar uit het raam kijkt, ziet ze de worm opstijgen vanuit de ruïne in de verte. Ze weet: dat is foute boel. Ze rent de school uit en fietst naar de ruïne toe. Samen met Souta sluit zij de deur en voorkomt dat de worm ontsnapt.

Suzume is eerder bij de ruïne geweest en vond naast de deur een beeldje van een kat dat in haar handen veranderd in een echte kat die kan praten. De kat blijkt een keystone te zijn. Daar bestaan er twee van, eentje in Tokio en deze pratende kat is nummer twee. Door de werking van beide keystones, kan de worm niet ontsnappen. Maar als één keystone buiten werking is, kan de worm door een deur ontsnappen. Suzume voelt zich schuldig, want als zij dat kattenbeeld niet had aangeraakt, was keystone blijven werken en was de worm in de onderwereld gebleven. Dit is het begin van een samenwerking tussen Souta en Suzume.

Souta heeft zich verwond en Suzume neemt hem mee naar huis voor een verbandje. De magische kat komt ook naar haar huis en vervloekt Souta terwijl hij op het kinderstoeltje van Suzume zit dat haar overleden moeder voor haar gemaakt heeft. Souta verlaat zijn eigen lichaam en zijn ziel komt in het kinderstoeltje te zitten. Nu kan het stoeltje praten en lopen. Het is een vreemde gewaarwording om Suzume met het stoeltje te zien praten en het stoeltje door de stad te zien rennen. Suzume neemt het stoeltje daarom maar in de hand mee, zodat mensen niet langer vreemd kijken.

Suzume en de stoel Souta reizen Japan door achter de kat aan. De kat is altijd in de buurt als er ergens een deur wordt geopend en de worm weer verschijnt. Keer op keer lukt het hen om de deur te sluiten. Maar elke deur die ze sluiten wordt een complexere puzzel.

Waarom kan Suzume die worm ook zien? Toen Suzume heel jong was, is zij door één van die deuren gelopen en heeft ze kort in de onderwereld verbleven. Blijkbaar is de band die zij heeft met deze wereld zo sterk dat zij de worm ook ziet. Hierdoor kunnen Suzume en Souta samen de strijd aanbinden met de worm.

Het is een mooi verhaal over goed en kwaad, het verlies van familieleden en past binnen alle saga's die in Japan verteld worden. De animatie zelf is waanzinnig. De details zijn prachtig, bijvoorbeeld mooie luchten, sterrenstelsels in de nacht, gras, wind, bloemen en zeer detailleerde boten, treinen en dieren. De gebruikte technieken, zoals de dieptewerking van anime, zie je hier terug en ook de cameraposities die ze in anime veel gebruiken, zie je hierin veelvuldig terug. Maar het stoort niet. Het verhaal is prima te volgen en met een lach en een klein traantje zat ik te genieten deze film.

Je moet natuurlijk wel even wennen aan alle "gekkigheid" in het verhaal. Een sprekende kat, een rennende kinderstoel, een magische onderwereld? Het blijft een Japans sprookje. Maar na vijf minuten wennen aan die stoel, ga je op in het verhaal over Suzume, Souta en de worm. Ik vind het heerlijk dat dit een film is zonder wapens, zonder geweld. Je kunt nu gewoon genieten van het verhaal zonder dat het gelijk gewelddadig is. Een mooie animatiefilm, zeker ook voor kinderen!

Samenvatting van de film Suzume (Suzume no tojimari)
Suzume is het coming-of-age-verhaal van de 17-jarige Suzume. Ze reist af naar verschillende rampgebieden in Japan waar ze deuren moet sluiten die verwoesting veroorzaken. Suzume's avontuur begint in een rustig plaatsje op het eiland Kyushu (in het zuidwesten van Japan), waar ze een jongeman ontmoet die zegt dat hij een deur zoekt. Op een verlaten plek vindt Suzume te midden van de ravage een losstaande verweerde deur die niet lijkt aangetast door de rampspoed. Omdat de deur Suzume op een mysterieuze wijze aantrekt opent ze hem, waarna er door heel Japan deuren opengaan en alles in hun omgeving verwoest dreigt te worden. Om nog meer rampen te voorkomen moet Suzume de portalen zien te sluiten. (Bron: kinepolis.nl)
Bekijk hier de trailer van Suzume (Suzume no tojimari)
Deel deze pagina:
Bas Bekijkt

Bas Bekijkt

Bas schrijft over films, musea, pretparken en evenementen. Hij is een enorme fan van mooie films en series. Hij heeft duizenden goede, slechte, matige, supertoffe en onwijs saaie gezien. Bas schrijft altijd van zijn eigen mening en compleet onafhankelijk. Zijn passie is het vinden van de mooiste films en series, zodat jij weet wat je echt moet gaan zien en zeker niet wilt missen.

Poster van Suzume

Releasedatum: 11-11-2022
Gesproken talen: Japans
Looptijd: 2 uur 02 minuten

Deze film op IMDB
Deze film op The Movie Database (TMDB)

Hier kun jij deze film zien:
Deze film kan je zien via NetflixDeze film kan je zien via Crunchyroll
Meer films van dit genre