Afbeelding van Fall

Filmrecensie van Fall

Bas geeft een 6.0/10

Wanneer niet van grote hoogtes houdt, is dit een spannende film. De spanning is af en toe om te snijden, de dialogen wat simpel. Gelukkig kunnen ze beter klimmen dan praten.

Becky is met haar man Dan en beste vriendin Hunter aan het bergbeklimmen. Het gaat mis. Dan valt van de berg en komt te overlijden. Becky heeft na een jaar dit verlies nog niet verwerkt. Hunter is inmiddels vlogger geworden en verzint allerlei spannende dingen om haar volgers te blijven vermaken.

Hunter wil een hoge televisietoren midden in de woestijn gaan beklimmen en overtuigt Becky mee te gaan. Dan is gecremeerd en als eerbetoon kunnen ze hem dan vanuit de toren uitstrooien. Becky gaat mee en samen maken ze de reis naar de toren.

Eenmaal aangekomen blijkt de toren niet bepaald netjes onderhouden te zijn. Het hele ding is geroest, schroeven vallen er aan alle kanten uit. De normaal zo strenge Amerikaanse veiligheidsvoorschriften zijn hier duidelijk niet van toepassing. Toch zetten de dames door en gaan klimmend en met een klein rugzakje naar boven toe. Ze hebben uiteraard hun mobieltjes en een drone mee om leuke beelden te maken. Maar veel water of voedsel meenemen op dit avontuur in de woestijn doen ze natuurlijk niet. Gelukkig hebben ze wel make-up in het rugtasje zitten om er goed uit te zien op camera. Wat een goede voorbereiding hebben deze geoefende bergbeklimmers.

Als ze boven zijn strooien ze de as uit, maken ze wat mooie beelden en willen dan weer naar beneden klimmen. Maar dan gaat het mis. De ladder laat los. De schroeven hebben het begeven en meters ladder vallen van de toren naar beneden. Het is voor de dames onmogelijk geworden om naar beneden te klimmen.

Ze blijven zitten op het platform net onder top. Bovenop staat een knipperende lamp om het vliegverkeer te waarschuwen. Op het kleine platform maken ze allerlei dingen mee. Sterkte wind, een aanval van een roofvogel en almaar uitvallende mobieltjes. Ze kunnen (zeker op die hoogte en midden in de woestijn) niemand bereiken die ze kan komen helpen. Langzaam raakt het water op en worden de dames wanhopiger.

Gedurende hun vele gesprekken komt Becky erachter dat Hunter ook verliefd was op haar man Dan. Ze gooit naar niet gelijk de toren af, maar pissig is ze wel. Ze besluiten echter dat het belangrijker is om samen te blijven werken en van de toren af te komen.

Elke nacht proberen ze wat te slapen, maar daar is het platform eigenlijk veel te klein voor. Dan lukt het een mobiele telefoon te gebruiken om een bericht te sturen naar de vader van Becky. Maar is het al te laat?

Deze film is spannend en dat komt vooral door de hoogte. Die verroeste hoge paal is hun gevangenis en wat ze ook proberen, ze komen er niet af. Die probeersels maken het spannend. Dan klimmen ze een stuk omhoog naar die lamp. Dan proberen ze naar beneden te klimmen. Dan heeft er eentje een enge droom waardoor ze bijna van het platform dondert. Het zijn allemaal klein opgezette scenes waardoor het elke keer weer even spannend is. Het is vaak van bovenaf gefilmd, zodat je de diepte inkijkt. Dat geeft een extra dimensie. Je wilt niet dat ze vallen en je gunt het hen om gered te worden. Hoe langer het duurt, des te meer foutjes ze gaan maken. Ze worden elke dag zwakker door het gebrek aan water en voedsel en de brandende zon.

En dat is eigenlijk het enige domme in deze film. Deze twee geoefende bergbeklimmers hebben geen handschoenen, geen zonnebrand, geen liters water, geen voedsel bij zich als ze deze verticale stalen berg gaan beklimmen. Wat ontzettend dom. Daarnaast is het een wettelijke verplichting de verlichting bovenop de toren te herstellen als die kapot gaat. De beheerder rukt daar direct voor uit, zodat er geen vliegtuig tegenaan knalt. Had je die al op dag één uitgeschakeld, was er waarschijnlijk iemand komen kijken.

Neemt niet weg dat ik af en toe op het puntje van mijn stoel zat terwijl de dames de hoogte trotseerden. Leuke film, vooral voor mensen met hoogtevrees!

Samenvatting van de film Fall
Voor de beste vriendinnen Becky en Hunter draait het leven om het overwinnen van angsten en het verleggen van grenzen. Ze besluiten een afgelegen en verlaten radiotoren van 600 meter hoog te beklimmen om de as van Becky's overleden echtgenoot te verstrooien. Wanneer delen van de gammele ladder afbreken, komen de vriendinnen vast te zitten. Hun klimvaardigheden, evenals hun vriendschap, wordt nu op de proef gesteld in een wanhopige strijd om de elementen, een gebrek aan voorraden en duizelingwekkende hoogtes te overleven.
Bekijk hier de trailer van Fall

Poster van Fall

Releasedatum: 11-08-2022
Looptijd: 1 uur 47 minuten

Deze film kan je zien via ViaplayDeze film kan je zien via Apple TVDeze film kan je zien via Pathé ThuisDeze film kan je zien via Google Play MoviesDeze film kan je zien via Rakuten TVDeze film kan je zien via KPNDeze film kan je zien via TelenetDeze film kan je zien via Amazon Video