Afbeelding van Narcosis

Filmrecensie van Narcosis

Bas geeft een 8.5/10

Narcosis toont het verdriet en het gemis als iemand wegvalt in een hecht gezin met jonge kinderen. Een prachtige film waar je meerdere keren een traantje bij wegpinkt.

John is grotduiker en reist met zijn vriend Sjoerd naar de meest verre uithoeken van de wereld om grotten in kaart te brengen. Hij woont met zijn vrouw Merel en hun kinderen Boris en Ronja in een mooi huis dat als kort kochten en jarenlang opgeknapt hebben.

Als hij in Zuid-Afrika in een diepe grot duikt, gaat het mis. Sjoerd moet Merel berichten dat John niet meer thuis komt. Hoewel Merel weet dat John dood is, wordt er in het gezin niet over gesproken. John is nog gewoon op reis, maar nog niet dood. Mede omdat zijn lichaam al een jaar op bodem van de grot ligt, is het niet mogelijk dit goed af te sluiten.

Het huis is een Villa Kakelbont. Allerlei rommel in allerlei kamers, waardoor je er uitstekend verstoppertje kan spelen. Er is een boomhut en in de tuin staat een oude telefooncel. Wat ook opvalt: de hele film zit vol met zingende vogels. Lijsters, merels, duiven, je hoort van alles. Ronja is vaak in de telefooncel te vinden waar zij belt met haar vader en hele gesprekken met hem voert. Ronja speelt vaak bij een vriendinnetje uit de klas. Daar vertelt zij dat haar vader duiker is en veel weg is. Ze praat over hem alsof hij nog leeft. Zo kan zij het een plaats geven.

Boris kijkt erg naar zijn vader op. Hij heeft het horloge van zijn vader om dat hij kreeg voordat John aan zijn laatste reis begon. Hij kan alles maar moeilijk een plaats geven en vecht op school met andere kinderen. Boris oefent zijn ademhaling in bad en in een meer in de buurt. Hij probeert zijn adem zo lang mogelijk in houden. Er zitten enkele scenes in de film waarbij je als kijker je adem inhoudt. Komt hij nog wel boven? Een zucht van verlichting gaat door de zaal als het hem weer lukt boven te komen. Boris doet dit om ook een duiker te worden, net als zijn vader. Als hij net zo goed wordt, kan hij zijn vader ophalen van de bodem van de grot.

Merel kan het verlies geen plaats geven. Ze is een jaar na dato nog steeds niet aan het rouwproces begonnen. Merel is heldervoelend en kan overledenen zien als ze zich concentreert. Dat doet zij vanuit een spierwitte kamer in het huis die ze als praktijkruimte heeft ingericht. Nadat John vermist raakte, stopte ze daarmee, omdat ze bang was John te zien tijdens haar sessies. Daarnaast heeft ze al genoeg aan haar hoofd, want er moet geld zijn om alle lasten te betalen. Ze wordt gebeld door haar bank over een hypotheekachterstand en de levensverzekering wil niet uitkeren omdat er geen lijk is. Merel heeft het zwaar.

Sjoerd komt na een jaar afwezigheid weer langs. Hij had eerder geen tijd om het gezin te bezoeken. Eerlijker: hij durfde niet. Hij voelt zich schuldig, al kon hij John niet helpen op die diepte. Merel neemt het hem kwalijk. Tot nu toe heeft zij het contact ook gemeden. Sjoerd geeft aan dat hij de hypotheek zou willen betalen en gaat boodschappen voor ze doen. Maar Merel vraagt hem weg te gaan. Hij komt te dichtbij en elke keer als ze hem ziet, moet zij aan John denken.

Merel gaat weer sessies doen, thuis met cliënten. Tijdens de eerste sessie komt ze niet alleen de overleden vader van haar cliënt tegen, maar voelt ze dat John er is. Ze sluit de sessie snel af. De tweede sessie gebeurt hetzelfde. John zoekt haar op in haar witte kamer.

De film gaat over het hele gezin, niet alleen over Merel. Ook de verwerking van het verlies bij Ronja en Boris komt veel naar voren. Maar ook de stress die Merel ervaart nu ze alleenstaande moeder is. De geldzorgen en de zorg voor de kinderen staan in de weg van haar eigen rouwproces. Ze doet een tijd net alsof John zo weer thuis kan komen. Maar dat is een jaar na dato natuurlijk niet meer zo.

Je ziet dat Merel zoveel mogelijk alles bij het oude wil laten. Sjoerd komt langs, maar zij stuurt hem weg als hij zich teveel met het gezin gaat bemoeien. Als de mevrouw van de verzekeringsmaatschappij moeilijke vragen gaat stellen, stuurt ze haar scheldend weg. Merel zet het huis in de verkoop, maar stuurt makelaar en alle kijkers op de open dag direct weer de deur uit. Ze kan het niet. Merel moet voordat ze verder kan eerst zichzelf terugvinden en het verlies van John een plek geven.

Narcosis is een mooie film met veel emotionele scenes en prachtig camerawerk. Je ziet de familie langzaam hun leven verder oppakken, maar John is altijd in hun gedachten.

Samenvatting van de film Narcosis
Een hecht gezin raakt ontwricht wanneer de vader tijdens een professionele duik niet meer bovenkomt. Geen begrafenis, geen afscheid, alleen een huis vol herinneringen. (Bron: Pathé.nl)
Bekijk hier de trailer van Narcosis

Poster van Narcosis

Releasedatum: 24-09-2022
Looptijd: 1 uur 50 minuten

Deze film kan je zien via VideolandDeze film kan je zien via Pathé ThuisDeze film kan je zien via Apple TVDeze film kan je zien via Google Play MoviesDeze film kan je zien via Film1Deze film kan je zien via CineMemberDeze film kan je zien via KPNDeze film kan je zien via meJaneDeze film kan je zien via Amazon VideoDeze film kan je zien via Canal+