Afbeelding van Scream VI

Filmrecensie van Scream VI

Bas geeft een 6.0/10

Na Scream uit 2022 is er weer een film in de Scream serie in de bioscoop. Jenna Ortega speelt in deze film en ook de hoofdrol in de serie Wednesday. Het is even wennen om haar hier in een andere rol te zien. En het is leuk om een aantal oudgedienden uit de Scream films terug te zien, maar het plot van deze film is wel aardig voorspelbaar.

Het verhaal zit aardig in elkaar. In de vorige film heeft Sam iemand vermoord, maar is daar van vrijgesproken. Sam heeft haar spullen gepakt en is nu in een andere staat gaan studeren om weg te komen van de mensen die ze kent. Ook vriendin Tara en vijf andere vrienden uit die tijd zijn meegekomen.

Als er opnieuw iemand met een Screammasker achter hen aankomt en er opnieuw mensen worden vermoord door iemand met zo'n masker op, duurt het niet lang of de politie wil Sam en Tara ondervragen. Detective Bailey ondervraagt de dames en helpt hen om het mysterie te ontrafelen. Hij wordt steeds vriendelijker tegen de dames en zorgt ervoor dat hij hen voedt met informatie. Onderwijl vallen er links en rechts doden in de nabije omgeving van de dames. Opnieuw leggen vrienden het loodje. Ook een kind van Bailey moet eraan geloven.

Oudgediende Courteney Cox is van de partij als verslaggever bij een lokaal nieuwsstation. Ik moet altijd enorm wennen als ik Cox zie. Het verschil hoe zij eruit ziet tussen Friends en nu, is enorm. Ook Hayden Panettiere doet weer mee en speelt een FBI-agente. Leuk nieuw kapsel, maar dezelfde droge teksten.

Langzamerhand komen ze erachter dat iemand hen zwart wil maken door mensen die zij kennen te vermoorden. Ze ontdekken een oud theater dat nu een soort Scream museum is. In de film heeft de filmserie uiteraard een andere naam, maar alle objecten die er liggen en de zaken waar ze toe behoren zaten allemaal in de vorige Scream films. Leuk om dat allemaal terug te zien.

De film bevat een paar leuke plottwists en spannende scenes. Over de manier van moorden is weer lang nagedacht: de messteken zitten ongeveer in elke scene. Veel spelers zijn niet wie ze zeggen dat ze zijn. En niemand vertelt elkaar de hele waarheid. Ze houden allemaal wat achter, zelfs zoiets kleins als een relatie met de leuke buurman. Als kijker moet je zelf de puzzel bij elkaar brengen. En dat lukt soms ietsje te goed. In de tweede helft van de film kun je grote stukken al raden. Het verhaal is wat complex, maar prima te volgen, ook als je de vorige films niet hebt gezien.

Een leuke nieuwe aanvulling op de serie. Maar laten we eerlijk zijn... een vervolg is altijd minder goed dan de eerste die je ziet. Maar deze verhaallijn is wel vernieuwend. Je zit duidelijk naar een nieuwe manier van vertellen te kijken. Niet zoveel schrikmomenten als in eerdere Scream films, maar een prima horrorfilm.

Samenvatting van de film Scream VI
Na de laatste Ghostface-moorden laten de vier overlevenden Woodsboro achter zich en beginnen aan een nieuw hoofdstuk. In Scream VI keren Melissa Barrera (Sam Carpenter), Jasmin Savoy Brown (Mindy Meeks-Martin), Mason Gooding (Chad Meeks-Martin), Jenna Ortega (Tara Carpenter), Hayden Panettiere (Kirby Reed) en Courteney Cox (Gale Weathers) terug voor hun rol in de succesvolle franchise. Verder met Jack Champion, Henry Czerny, Liana Liberato, Dermot Mulroney, Devyn Nekoda, Tony Revolori, Josh Segarra en Samara Weaving. (Bron: kinepolis.nl)
Bekijk hier de trailer van Scream VI

Poster van Scream VI

Releasedatum: 08-03-2023
Looptijd: 2 uur 03 minuten

Deze film kan je zien via NetflixDeze film kan je zien via Apple TVDeze film kan je zien via Pathé ThuisDeze film kan je zien via Rakuten TVDeze film kan je zien via Google Play MoviesDeze film kan je zien via Microsoft Store