Afbeelding van The Banshees of Inisherin

Filmrecensie van The Banshees of Inisherin

Bas geeft een 2.0/10

Deze filmhuisfilm speelt zich af op een Iers eiland tijdens de Ierse burgeroorlog rond 1920. Een tijd waarin je op het eiland eigenlijk niets kan doen behalve boer zijn. Er is een pub, een agent en een winkel. Er is verder niets te doen. En het wordt niet veel beter in deze tamme film.

De hoofdpersoon Pádraic is (je raadt het al) boer en woont met zijn zus Siobhán in een boerderij met drie koeien, een paard en een ezel. Pádraic is vrienden met Colm, een violist die ook op het eiland woont. Tenminste, tot gisteren. Want opeens wil Colm niet meer met hem praten. Colm wil ook niet dat Pádraic hem aanspreekt. Colm vindt Pádraic opeens saai. Te saai om zijn tijd aan te verdoen.

Op het eiland is het dagelijkse kost om 's middags naar de pub te gaan en te drinken. Als Colm Pádraic in de pub tegenkomt geeft aan dat het ernst is. Als Pádraic Colm nog één keer aanspreekt, zal hij zijn eigen vingers van zijn hand afknippen. Maar Pádraic wil gewoon weten waarom Colm geen vrienden meer wil zijn en doet nog één poging. De dag erna gooit Colm zijn afgeknipte vinger tegen de voordeur van Pádraic.

Siobhán gaat met Colm praten, maar dat helpt niet. Als Pádraic weer eens dronken is, ramt zijn voordeur in, scheldt hem uit en waggelt dan weer naar huis. Dit is het moment waarop je door de zaal een diep zucht hoort gaan. "Nee, is hij echt zo dom?" Want iedereen ziet het gevolg al. En ja hoor, de volgende ochtend ligt er niet één, maar vier vingers in zijn voortuin. Als Pádraic thuiskomt, vindt hij zijn ezel dood in de voortuin. De ezel is in een vinger gestikt. Als vergelding brandt Pádraic het huis van Colm af terwijl Colm erin zit. Gelukkig overleeft Colm dat, maar dit is slechts het begin van de vete. Nee, denk nu niet dat het leuk wordt. Die vete zie je niet. In plaats daarvan krijg je de aftiteling te zien.

In het begin van de film wil je, net als Pádraic, weten waarom Colm geen vriend meer wil zijn. Zodra je dat weet en ook het vingers afknippen is duidelijk, ga je er vanuit dat Pádraic bij Colm wegblijft. Maar hij is zo dom dat hij Colm blijft benaderen. Siobhán probeert zowel met Pádraic als Colm te praten, maar het blijven volwassen mannen. Die hou je niet tegen.

De tweede helft van de film zie je eigenlijk wel aankomen. De vete wordt van kwaad tot erger. De gesprekken tussen Colm en Pádraic worden anders. Je merkt dat ze elkaar nog altijd als vrienden zien, ondanks al het gedoe. Vergeven en vergeten, nee dat kan niet meer. Maar het verhaal is niet afgelopen. De vete begint juist. En daardoor blijf je met een onaf verhaal achter. Aan de andere kant, wat hadden ze dan moeten doen? Boer gaat compleet los of boer koopt geweer?

Ik heb even nagekeken waarom deze film zoveel (Oscar)nominaties heeft gekregen. Maar ik snap het niet. Is het door de hand die bloederig in beeld komt en schril rood afsteekt tegen het Ierse groen? Zijn het de lange scenes met zonsondergangen boven de Ierse kust? Of is het de drone die lekker hoog vliegt terwijl je een opera hoort? Het enige lichtpuntje is de rol van Siobhán, gespeeld door Kerry Condon (ook goed in Better Call Saul). Zij heeft twee krachtige scenes in de film waardoor ik wakker schoot en het verhaal nog een beetje aan de gang houden. Nee, sla deze maar over.

Samenvatting van de film The Banshees of Inisherin
Pádraic is sinds mensenheugenis beste maatjes met Colm. Ze wonen op een eiland aan de westkust van Ierland. Hun vriendschap hangt aan een zijden draadje wanneer Colm van de ene op de andere dag weigert met Pádraic te praten. Deze verandering heeft een weerslag op de hechte gemeenschap en zet een reeks gebeurtenissen in gang die hun verdere levens zullen bepalen.
Bekijk hier de trailer van The Banshees of Inisherin

Poster van The Banshees of Inisherin

Releasedatum: 20-10-2022
Looptijd: 1 uur 54 minuten

Deze film kan je zien via Disney PlusDeze film kan je zien via Apple TVDeze film kan je zien via Pathé ThuisDeze film kan je zien via Rakuten TVDeze film kan je zien via Google Play MoviesDeze film kan je zien via Microsoft StoreDeze film kan je zien via KPNDeze film kan je zien via TelenetDeze film kan je zien via meJaneDeze film kan je zien via Amazon Video