Afbeelding van Plane

Filmrecensie van Plane

Bas geeft een 7.5/10

De film begint met allerlei handelingen die een piloot uitvoert bij het begin van een lijnvlucht. Een instructie aan de crewleden. De tweede piloot doet de check rond het vliegtuig. Het doet me een beetje denken aan de film Sully, omdat er zoveel technische elementen inzitten. Maar het landen op een eiland met rebellen geeft de film een heel andere dynamiek dan landen op de Hudson.

Een mooie rol van Gerald Butler als kapitein Brodie die zich opeens in een oorlogssituatie bevindt met rebellen die het voor het zeggen hebben op het eiland. De rebellen ontvoeren de passagiers en willen losgeld voor ze gaan vragen. Brodie heeft natuurlijk de zorg over zijn passagiers, maar wat doe je als piloot tegen gewapende strijders?

Kapitein Brodie heeft geluk. Op zijn vlucht wordt een gevangene vervoerd, genaamd Louis. Een mooie stoere rol van Mike Colter. Die gevangene heeft ruime ervaring als soldaat in het vreemdelingenlegioen. Hij vecht met Brodie mee en houdt hem in leven. Louis zorgt ervoor dat ze toch een kans maken.

In andere films speelde Gerard Butler (Brodie) een geheim agent of een gevaarlijke moordenaar met kennis van explosieven. Maar hier speelt hij netjes de simpele piloot. Brodie kan in het begin van de film niet goed schieten en is hij angstig, precies zoals u en ik zouden zijn in deze situatie. Maar gedurende de film gaat dat steeds iets beter. De vliegtuigmaatschappij stuurt een team huurlingen naar de plek des onheils. Zij zorgen dat bijna iedereen weer veilig thuis komt.

Deze film is spannend vanaf het moment dat ze een noodlanding maken. De film bevat stukjes waarbij je echt geweld ziet. Het houdt je bezig en je hoopt echt dat ze allemaal overleven. Het wordt een beetje Tour of Duty, met gekidnapte passagiers in een kooi. Maar dan niet in Vietnam. Veel guerrillatechniek: de wapens van de rebellen worden afgepakt en tegen ze gebruikt.

Gaaf detail: eindelijk een film waarbij de wapens correct gebruikt worden en dat je niet opeens duizend kogels in een magazijn hebt zitten. Ze schieten correct door een auto heen. Geen gekke filmtrucs of ontploffingen, maar wapens zoals je wapens gebruikt. Fijn om te zien.

Het plot is echt een teamprestatie. De kapitein bedenkt een plan, de tweede piloot repareert het vliegtuig, de stewardessen houden de passagiers rustig, de huurlingen houden de rebellen op afstand en Louis redt een paar levens. Lekker realistisch, zonder superkrachten of superhelden. Gewoon toppers die hun vak verstaan en hun best doen iedereen in leven te houden. Dit is echt een film waardoor je weer zin hebt om op vliegvakantie te gaan.

Samenvatting van de film Plane
Tijdens een hevige storm moet de piloot Brodie Torrance een noodlanding maken. Ervaren als hij is weet hij zijn passagiers veilig op de grond te krijgen. Nu bevinden ze zich wel op een eiland dat door oorlog getroffen is. Een groot deel van de passagiers wordt gevangengenomen door de rebellen. Brodie krijgt hulp van Louis Gaspare, een man die beschuldigd wordt van moord en die door de FBI begeleid werd.
Bekijk hier de trailer van Plane

Poster van Plane

Releasedatum: 12-01-2023
Looptijd: 1 uur 47 minuten

Deze film kan je zien via Amazon Prime VideoDeze film kan je zien via Apple TVDeze film kan je zien via Pathé ThuisDeze film kan je zien via Google Play MoviesDeze film kan je zien via KPNDeze film kan je zien via meJane